הבלוג שלי

תזונה בטיפולי פוריות – טעויות נפוצות

קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - תזונה בטיפולי פוריות טעויות נפוצות

היי יקירה, את המאמר הזה אני כותבת מתוך ניסיון עם מאות נשים שמנסות להרות. בפגישה הראשונה איתי, פגישת האבחון אני מתשאלת כל מטופלת בצורה מאוד מעמיקה ומקיפה על אורח החיים, התזונה שלה, תוספי התזונה שהיא נוטלת ועוד שאלות על הרגלים יומיים, לא פעם אני מזהה דפוסים שחוזרים על עצמם, ריכזתי את הטעויות הנפוצות כדי שתוכלי לוודא שאינך חוזרת עליהן.

נטילת תוספי תזונה לא מתאימים

תוספי תזונה לא פעם הם חלק מטיפול בנשים ובזוגות שמתכננים להרות, נשים רבות (וגם גברים) נוטלות תוספים על דעת עצמן.

כאשר מדובר על תוספים מסוימים המומלצים ע”י הרופא/ הדיאטנית והותאמו למטופל/ת, תוספי תזונה אלה יכולים להועיל ולשפר את סיכויי ההצלחה.

לקריאת מאמר על תוספי תזונה קריטיים בשלב תכנון ההריון >> מתכננת הריון? ויטמינים ומינרלים שאת חייבת להכיר – בטיפולי פוריות ובאופן טבעי

אז איפה יכולות להיות טעויות? ולמה ההתאמה האישית היא כ”כ חשובה? אתן מספר דוגמאות נפוצות

  • הזמנת “פרנטאל” מחו”ל והוא לא מכיל ברזל. למאמר על חשיבות ברזל לפוריות ולהריון >> ברזל ופוריות
  • “מנת הגשה” היא לאו דווקא קפסולה 1. מסתבר שהערך התזונתי והצריכה היומית המומלצת היא בכלל מספר קפסולות ולא רק אחת, כך מבלי כוונה עלולים להיות חסרים של חומרים קריטיים כדוגמת יוד ופולאט. להרחבת קריאה על יוד ופולאט כתבתי במאמרים >> מתכננת הריון? ויטמינים ומינרלים שאת חייבת להכיר – בטיפולי פוריות ובאופן טבעי בלוטת התריס ופוריות – הקשר התזונתי
  • בקרת איכות ושמירה על התוסף בתנאים מתאימים, תוספי ויטמינים ומינרליים הם תוספים הרגישים לטמפרטורה ולאור, במידה והם מאוחסנים לא נכון הם עלולים לעבור תהליך של חמצון וכך גם יעילותם עלולה להיפגע ובמקרים קיצוניים יותר אף להזיק.
  • כפילויות, לא פעם ישנה כפילות ברכיבים מסוימים, למשל: אם את לוקחת תוסף “פרנטאל” , בנוסף את נוטלת ברזל (יתכן שבהמלצת הרופא בשל אנמיה) ועוד תוסף אומגה 3 למשל ייתכן מאוד שאת צורכת בקלות הרבה יותר פולאט ממה שאת צריכה. (זו דוגמה נפוצה וכמובן שלא אומר שכך בהכרח, מומלץ לבחון אצל דיאטנ.ית קליני.ת מוסמך.ת).
  • הזמנת תוסף שהרמות בו עוברות את הרמה שנחשבת לבטוחה בהריון , דוגמה נפוצה- תוסף ויטמין D שמכיל מינון של 5000/ 10000 יחב”ל כשהרמה המקסימלית הבטוחה בהריון היא 4000 יחב”ל (אדגיש ש 4000 יחב”ל נחשב למינון גבוה ואין זה אומר שזה המינון המומלץ עבורך, יש להתאים מינון בצורה מקצועית שלוקחת בחשבון את הרקע שלך, את כל שאר התוספים שאת נוטלת  ועל סמך בדיקות דם עדכניות).

נטילת תרופות מבלי להתייעץ עם רופא

לגבי שימוש בתרופות ניתן להתייעץ עם המכון/ים הטרטולוגיים (בנוסף לייעוץ הרפואי)  מענה טלפוני מקצועי אשר יודע להעריך סיכונים של תרופות להריון, חשוב לציין שישנם רכיבים מסוימים שלא מתפנים מהגוף כ”כ מהר וגם הפסקה מהם לפני ההיריון הכרחית.

נטילת צמחים שאינם מתאימים ועלולים לפגוע בטיפול

ישנם צמחים שאינן מומלצים במהלך טיפולי פוריות והריון, אני נתקלת בלא מעט נשים שנוטלות ולא יידעו את הרופא המטפל בגלל שהמוצר “טבעי”, דוגמה נפוצה: שימוש בתוסף של הצמח “שיח אברהם”, אחת הקונטרה אינדיקציות (מצבים שבהם מומלץ להימנע משימוש) בצמח זה הוא טיפולי פוריות, שימוש בשיח אברהם בזמן נטילת טיפול הורמונלי עלול להשפיע על האיזון ההורמונלי ולהפריע לטיפול.

המנעות מגלוטן

על גלוטן כתבתי לא פעם בהקשרים שונים, כמובן שבמצב שישנה מחלת צליאק מאובחנת חשוב שתימנעי מגלוטן, ישנם מצבים נוספים שבהם הימנעות יכולה להועיל (דוגמת מצבים מסוימים בנשים עם אנדומטריוזיס), אך אני מדברת על מצבים שבהם אין שום אינדיקציה לכך, חשוב שתיקחי בחשבון שאם הורדת לחמים מדגנים מלאים והחלפת בפריכיות אורז (גם דוגמה נפוצה) חוץ מהגלוטן את למעשה על הדרך מפחיתה גם צריכת חלבון, צריכת פולאט, צריכת סלניום וויטמיני B נוספים, יש לתת את הדעת ולקבל הדרכה מקצועית כדי שאם את בכל זאת מחליטה לדבוק בתזונה ללא גלוטן, תעשי זאת נכון ומבלי ליצור חסרים תזונתיים. אוסיף שבמחקר מעניין שבדק את השפעת צריכת דגנים מלאים על הפוריות ראו שלצריכת דגנים מלאים יש השפעה חיובית על עובי רירית הרחם (בכמעט חצי סנטימטר).

לקריאת מאמר בנושא צליאק, גלוטן ופוריות >> צליאק ופוריות

לקריאת מאמר שכתבתי בנושא רירית רחם דקה >> רירית רחם דקה – מה אפשר לעשות?

שתייה מבקבוק פלסטיק

שימוש במוצרי פלסטיק הבאים במגע ישיר עם האוכל והמשקאות שלנו עלול להיות בעייתי בהקשר של הפוריות. עולה ממחקרים כי הפלסטיק מפריש למזון ולשתייה שלנו חלקיקים (“משבשים אנדוקריניים”) אשר משפיעים לרעה על הבריאות הכללית שלנו ועל הפוריות בפרט. 

לקריאת מאמר שכתבתי בנושא ממה להימנע בטיפולי פוריות >> המזונות והחומרים שכדאי להימנע מהם בטיפולי פוריות

לא מוודאה מה הסמכתו של איש המקצוע שמייעץ לך

לימודי תזונה –  תואר שלוקח כ- 3 שנים מפרכות, לאחריהם הכשרה מעשית (סטאז’) בבית חולים, לאחר מכן מבחן ממשלתי של משרד הבריאות ורק לאחר מכן רשאי להיקרא דיאטן.ית קליני / תזונאי.ת מוסמך.ת – אנא וודאי מי איש/אשת המקצוע שאת בוחרת ללכת אליו.

בברכת פוריות טובה ובריאות

קרן זלדמן

להתאמת תוכנית תזונה מותאמת אישית לך, את מוזמנת ליצור איתי קשר .

המאמר הנ”ל לא מהווה תחליף לייעוץ תזונתי ורפואי מותאם אישית.

מאמרים נוספים

קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - הפלות ותזונה

הפלות ותזונה

יקירה, אם עברת אובדן הריון, ראשית להגיד שגם מבלי להכיר אותך אני מצטערת מעומק ליבי, אני פוגשת נשים שחוו אובדן ויודעת כמה אירוע כזה יכול

להמשך קריאה »
קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - ברזל ופוריות

ברזל ופוריות

חסר בברזל הוא החסר הנפוץ ביותר בעולם. חסר בברזל הוא קריטי ומשמעותי בנשים סביב מעגלי הפוריות, על כך אפרט במאמר זה. לחסר בברזל אצל נשים

להמשך קריאה »
קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - צליאק ופוריות

צליאק ופוריות

במאמר זה תוכלי לקרוא על צליאק ועל פוריות וגם על שאלה שמעסיקה נשים רבות בטיפולי פוריות- האם כדאי להמנע מגלוטן בטיפולי פוריות. ראשית, מה זה

להמשך קריאה »