הבלוג שלי

כל מה שרצית לדעת על תזונה ל- תסמונת שחלות פוליציסטיות PCOS

שחלות פוליציסטיות, תפריט יומי שחלות פוליציסטיות, מה זה PCOS, דיאטנית מומחית לשחלות פוליציסטיות

קרן זלדמן- דיאטנית קלינית לפוריות, תסמונת השחלות הפוליציסטיות PCOS

אם הגעת לכאן, יכול להיות שאת מאובחנת עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS). מניסיוני עם מטופלות שאובחנו עם התסמונת אני מניחה שיש לך הרבה שאלות ואולי גם חששות, במאמר הזה אענה על השאלות שלרוב אני נשאלת.

חשוב לציין שגם את את נערה או אישה צעירה וכלל לא מעוניינת בהריון יש משמעות לטיפול התזונתי לבריאותך ולאיזון הסימפטומים אותם אפרט במאמר זה.

שחלות פוליציסטיות – לא גזירת גורל

חשוב שתדעי שיש לך יכולת להשפיע לטובה. תסמונת השחלות הפוליציסטיות PCOS אינה גזירת גורל, בהחלט ניתן לשפר את התסמינים, להפחית סיכונים עתידיים ואף להרות וללדת כשהתסמונת ברקע.

אז קודם כל מה זאת תסמונת השחלות הפוליציסטיות PCOS?

תסמונת שחלות פוליציסטיות היא מצב של הפרעה הורמונלית שמאופיינת בעודף של הורמונים זכריים ועמידות לאינסולין.

אינסולין הוא ההורמון שאחראי על מספר פעולות, אחת הפעולות היא הכנסת הסוכר לתאי הגוף שלנו. כאשר יש עמידות לאינסולין רמות הסוכר בדם עולות, בתגובה הגוף מייצר רמות גבוהות יותר של אינסולין על מנת להתגבר על העמידות ותורם לייצור מוגבר של הורמונים אנדרוגנים (הורמונים זכריים) המשפיעים בין היתר גם על תפקוד השחלה.

מה השכיחות של תסמונת השחלות הפוליציסטיות PCOS?

תסמונת שחלות פוליציסטיות נחשבת למאוד נפוצה ומשפיעה על 8-13% מהנשים בגיל הפוריות, הנתונים מדברים על 70% מהנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS) שלא מאובחנות. (על חשיבות האבחון אכתוב בהמשך המאמר).

מה הם התסמינים של תסמונת השחלות הפוליציסטיות PCOS?
התסמונת מאובחנת ע”י רופא כאשר יש 2 מתוך 3 התסמינים-

  • אי סדירות במחזור החודשי (משפיע על הביוץ וגורם להפרעות ביוץ)
  • ייצור עודף של אנדרוגנים (הורמונים זכריים) העלולים לגרום להופעת שיעור יתר
  • השחלות עלולות להיות גדולות יותר ויכילו יותר זקיקים
    סימפטומים נוספים אפשריים של תסמונת השחלות הפוליציסטיות – PCOS :
    קושי להרות בשל בעיית ביוץ, עלייה במשקל , שיער דק או מיעוט שיער, עור שומני או אקנה.

אבחנו לי את תסמונת השחלות הפוליציסטיות אך איני סובלת כלל מעודף משקל, האם זה יכול להיות?

גם נשים רזות סובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות. (בהמשך אפרט על מחקר מעניין בנושא)

מה ההבדל בין שחלות פוליציסטיות ל- תסמונת השחלות הפוליציסטיות PCOS?

בעוד שלאבחון התסמונת נדרשים 2 מתוך 3 הקריטריונים שצוינו לעיל, שחלה ציסטית או שחלה במבנה פוליציסטי ללא תסמינים נוספים אינה מהווה אבחנה לתסמונת השחלות הפוליציסטיות.

מה הטיפול ב- תסמונת השחלות הפוליציסטיות PCOS?

הטיפול התזונתי הוא הקו הטיפולי הראשון בטיפול בתסמונת השחלות הפוליציסטיות- גם אם המשקל שלך תקין.
במצבים מסוימים ייתכן שהרופא ימליץ גם על שילוב של טיפול תרופתי.

למה הטיפול התזונתי כל כך חשוב בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות?

  • בשל העמידות לאינסולין בעלות התסמונת נמצאות בסיכון מוגבר לפתח בעיות בריאותיות עתידיות כמו סכרת סוג 2 ומחלות לב וכלי דם נוספות
  • ליקויים בביוץ על רקע הורמונלי המקשים להרות ומהווים סיבה עיקרית לפנייה לטיפולי פוריות
  • סיכון מוגבר לסרטן רירית הרחם והשחלות בשל מיעוט ווסתות (אמנוריאה / אוליגאמנוריאה).
  • השפעה על איכות הביציות והעוברים בתהליך הפריה חוץ גופית- כמפורט בשאלה הבאה
    הטיפול התזונתי ושינוי באורח החיים יסייעו בהפחתת הסיכונים העתידיים. כמו כן, רוב המקרים של בעיית פריון על רקע בעיית ביוץ יכולים להימנע ע”י שינויים תזונה ואורח חיים.

מה הקשר בין הפרייה חוץ גופית ועמידות לאינסולין?

עמידות לאינסולין תבוא לידי ביטוי ברמות סוכר גבוהות בדם – גלוקוז ואו HBA1c (ייתכן שהגלוקוז תקין לכאורה ומדד ה- HBA1c גבולי/ גבוה).
במקרה זה יש חשיבות גדולה לאיזון המדדים ע”י תזונאית / דיאטנית קלינית.
כאשר מדדים אלה לא מאוזנים ישנה השפעה לרעה על המטבוליזם שלך ועל איכות הביציות והעוברים. ירידה ואיזון של המדדים תסייע בהצלחת טיפול הפריה, כמו כן תפחית סיכונים עתידיים בהריון לך ולעובר ואף תשפיע על בריאות ילדך העתידי.

תסמונת השחלות הפוליצסטיות PCOS – מה התפריט או הדיאטה?

מחקר מעניין שפורסם ב- CLINICAL SCIENCE בשנת 2006 המחקר בוצע בארץ בראשות החוקרים- פרופ’ דניאלה יעקובוביץ’, מעיין ברנע, ד”ר חוליו ויינשטיין ופרופ’ אורן פרוי.
בדק את השפעת תזמון הארוחות בדיאטה עם צריכה קלוריות מאוזנת בנשים רזות עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות PCOS, המחקר השווה בין ארוחת בוקר גדולה לארוחת ערב גדולה (מחצית מהקלוריות היומיות)
בקבוצה של ארוחת הבוקר הגדולה לעומת ארוחת הערב נמצאה השפעה מיטיבה על –

  • הרגישות לאינסולין
  • הפחתת היפראנדרוגוניזם (הורמוני מין גבריים)
  • שיעורי הביוץ

תסמונת השחלות הפוליציסטיות PCOS, מה הרכב הדיאטה הרצוי?

מחקרים אחרים בדקו את ההשפעות של דיאטות בהרכבים שונים אך אלה לא הובילו להמלצה גורפת והעדפה להרכב דיאטה כזה או אחר מה שכן- הממצאים מצביעים על כך שדיאטה שסייעה לירידה במשקל הועילה לנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות PCOS.
אין תפריט אחד שמומלץ לנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות PCOS, המפתח הוא התאמה אישית להעדפותיה של האישה, לאורח חייה ולשמירה על משקל תקין.

יחד עם זאת ישנם עקרונות שכדאי לאמץ בהתאמת תפריט או תזונה לתסמונת השחלות הפוליציסטיות?

  • שמירה על משקל תקין או ירידה במשקל במידת הצורך- מפורט בפסקה הבאה.
  • פעילות גופנית- מרכיב חשוב בשינוי אורח החיים ולא רק לשם ירידה במשקל, העדר פעילות גופנית וצריכה קלורית גבוה הינם גורם סיכון לתסמונת מטבולית. (המשך והעצימות של הפעילות הגופנית הם בהתאם לנתונים האישיים ובהתאם להנחיית הרופא במצבים מיוחדים כגון: הריון, טיפולי פוריות ועוד)
  • שימת דגש על כמות ואיכות הפחמימות– הפחמימות הם הקבוצה העיקרית שמשפיעה על רמות הסוכר בדם, לכן יש חשיבות לבחירה של פחמימות מורכבות כגון: ירקות בצבעים שונים, קטניות, דגנים מלאים ולהמעיט בצריכת סוכרים פשוטים (ממתקים, עוגות וכד’).
  • שמנים ושומנים – העדפה לשמנים חד בלתי רווים איכותיים כגון: שמן זית, טחינה, אגוזים ושקדים (כמובן במידה). מומלץ לשלב מזונות עשירים באומגה 3, כגון: דגי ים, אופציות נוספות לשילוב אומגה 3 ממקור צמחי: זרעי צ’יה, אגוזי מלך.

על הקשר בין תסמונת שחלות פוליציסטיות ומצבים של עודף משקל

לירידה של 5%-10% בלבד ממשקל הגוף יש השפעה קלינית משמעותית- יכולה להוביל לשיפור משמעותי בתסמינים, להסדרת המחזור ולאפשר איזון של המערכת ההורמונלית והריון.
מניסיון בקליניקה זה מדהים לראות את ההשפעה על נשים שמנסות להרות תקופה ללא הצלחה ומצליחות להרות כאשר ישנה ירידה במשקל כתוצאה מההתמדה בשינוי ובשינוי אורח החיים.
את קטגוריית המשקל ניתן לחשב ע”פ מדד ה- BMI כמפורט במאמר >> האם המשקל באמת משפיע על הפוריות והאם זה בכלל אפשרי לרדת במשקל במהלך טיפולי פוריות?

תסמונת שחלות פוליציסטיות והשפעת תזונה גם לא בעודף משקל

שינוי תזונתי יסייע גם במצבים אלה לאזן את רמות הסוכר (שיפור התנגודת לאינסולין) וכתוצאה יסייע לשפר את הסימפטומים של תסמונת השחלות הפוליציסטיות PCOS והסיכון לבעיות בריאותיות בעתיד יצומצם.


תסמונת השחלות הפוליציסטיות PCOS ותוספי תזונה מומלצים

ישנה חשיבות בהתאמה אישית ע”י תזונאית/ דיאטנית קלינית המתמחה בתחום, חשוב לזכור שתוספי תזונה יכולים להועיל אך גם לגרום נזק.
מצורף קישור למאמר שלי בנושא ויטמין D ותסמונת השחלות הפוליציסטיות. השפעת ויטמין D בטיפולי פוריות ובתסמונת השחלות הפוליציסטיות

אם את מתכננת הריון מומלץ לקרוא על ויטמינים ומינרליים שחשוב לקחת>> מתכננת הריון? ויטמינים ומינרלים שאת חייבת להכיר – בטיפולי פוריות ובאופן טבעי

לשאלות או להתאמת תוכנית תזונה אישית ותוספי תזונה את מוזמנת ליצור איתי קשר.
קרן זלדמן
דיאטנית קלינית –
דיאטנית לשחלות פוליצסטיות
*מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ואו תזונתי מותאם אישית.

מאמרים נוספים