הבלוג שלי

אנדומטריוזיס ותזונה

תזונה לאנדומטריוזיס, אנדומטריוזיס ותזונה

מה זה אנדומטריוזיס ?

אנדומטריוזיס היא מחלה דלקתית תלוית אסטרוגן אשר מאופיינת בנדידה של תאים מרירית הרחם אל מחוץ לרחם, ההנחה הרווחת היא שתאי רקמת הרחם נודדים כתוצאה מ”דימום אחורי” במהלך הווסת.
ההערכה היא שמחלה זו משפיעה על 176 מיליון נשים בגילאי הפוריות ברחבי העולם.
בעוד שהסיבה לאנדומטריוזיס אינה ברורה, ככל הנראה מדובר בהשפעה של גורמים שונים : גנטיים, הורמונליים וסביבתיים.

אנדומטריוזיס תסמינים

לנשים עם אנדומטריוזיס טיפוסי יש כאבים בטווח אגן-בטן ויכולים לכלול:
אל-ווסת ( אמנוריאה )
כאבים בקיום יחסי מין
דימום וויסתי כבד
כאבים באגן (גם לא בזמן ווסת)
כאבים בביוץ
עצירות
כאבים במתן שתן
עייפות כרונית

אנדומטריוזיס ופריון

מחלת האנדומטריוזיס מקושרת פעמים רבות לאי-פריון ולרזרבה שחלתית נמוכה ועדיין יש הריונות טבעיים גם בנשים עם אנדומטריוזיס.
למאמר שכתבתי בנושא שימור פוריות בנשים עם אנדומטריוזיס >> שימור פוריות בנשים עם אנדומטריוזיס ובנשים בריאות

למאמר שכתבתי בנושא תזונה לקראת שימור פוריות >> תזונה לקראת שימור פוריות – הקפאת ביציות והקפאת עוברים

איך מאבחנים אנדומטריוזיס

בנוסף לכאבים, אחד הדברים המאתגרים ביותר במחלה הוא האבחון שפעמים רבות יכול לקחת שנים רבות. כמו כן יש נשים שהמחלה מתאפיינת אצלן בצורה פחות אופיינית מהמתואר לעיל- מה שמקשה עוד יותר לזהות את המחלה וכמובן לטפל בה.
האבחון לרוב מתבצע באמצעות ניתוח לפרוסקופי, כדאי לדעת שיש מכוני אנדומטריוזיס בעלי מכשור וטכנאים מיומנים שיכולים לאתר נגעי אנדומטריוזיס בעזרת אולטרה סאונד כמו גם רופאים/ות מומחים לתחום שיכולים לזהות בעזרת בדיקת אולטרה סאונד.

תזונה לאנדומטריוזיס

בעוד שבעבר התזונה הייתה יותר טבעית, עשירה בויטמינים, מינרליים ובנוגדי חמצון – התזונה בעשורים האחרונים הפכה למעובדת, מכילה חומרים משמרים, צבעי מאכל, צפיפות קלורית גבוה, בנוסף לכך אנחנו זזים פחות, יושבים יותר, נמצאים בסטרס וחשופים לגורמים סביבתיים מזיקים כגון: חומרי הדברה, פתלאטים ועוד, כל אלה מייצרים חוסר איזון בגופנו של גורמים מזיקים הנקראים אוקסידנטים (מחמצנים) ומגדילים בגופנו את “הסטרס החמצוני” וחלקם משפיעים על האיזון ההורמונלי, תנאים אלה יכולים ליצור ולהחמיר אנדומטריוזיס, אי פיריון ועוד.
על גורמים סביבתיים שמומלץ לצמצם אליהם חשיפה ניתן לקרוא במאמר >> המזונות והחומרים שכדאי להימנע מהם בטיפולי פוריות

בעוד שדרושים עוד מחקרים איכותיים בכדי להבין בצורה מלאה את השפעת התזונה על הסיכון לפתח אנדומטריוזיס, ישנם מחקרים שמציעים שתזונה שעשירה בפירות וירקות, קטניות, דגנים מלאים ומכילה ויטמינים ומינרליים שמקורם במזון ככל הנראה יכולים לסייע, במאמר זה מתוארים כמה מזונות ומרכיבים בולטים-

פירות ירקות ואנדומטריוזיס

אלה מעלים את הוצאת האסטרוגן מהגוף (בצואה) ותורמים לוויסות ההורמונלי,פירות וירקות עשירים בחומרים מזינים, סיבים תזונתיים ותרכובות מיוחדות הנקראות פיטוכימיקלים אשר מפריעות לתהליך של הדלקתי של האנדומטריוזיס ומסייעים לאיזון ההורמונלי.

בשר אדום ואנדומטריוזיס

בשר אדום, נקניקים ונקניקיום מכילים חומרים אשר מעוררים את הפעילות הדלקתית ומכילים חומרים אשר משבשים את הפעילות ההורמונלית. (ע”י השפעה על הקולטנים לאסטרוגן)

אומגה 3 ואנדומטריוזיס

קבוצת של חומצות שומן הידועות בעלות תכונות אנטידלקתיות, יש מחקרים שמראים שאומגה 3 יכולה להאט גדילת נגעי אנדומטריוזיס, הפחתת דלקת ושיפור איכות החיים בנשים עם אנדומטריוזיס.

שומן טראנס ואנדומטריוזיס

במחקר האחיות מצאו שנשים שצרכו שומן טראנס (נמצא במרגרינה, לחמים מסוימים, עוגיות, חטיפים מעובדים) היו עם 48% סבירות גבוה יותר לפתח אנדומטריוזיס.

מזונות עשירים בפולאט, ויטמין C, ויטמין E ואנדומטריוזיס

במחקר האחיות נמצא שמזונות עשירים בפולאט, ויטמין C, ויטמין E היו קשורים פחות לאבחנה של אנדומטריוזיס.

מזונות עשירים בפולאט – ירקות ירוקים עליים*, דגנים מלאים, קטניות ועדשים, אספרגוס וברוקולי.

מזונות עשירים בויטמין C – עגבניות, מלון, פירות הדר, כרוב, ירקות ירוקים, תותים*.
מזונות עשירים בויטמין E – ירקות, שמנים ואגוזים.
*על אף שאין המלצה חד משמעית לטובת ירקות אורגניים (בשל בעיות בקרה ופיקוח) ירקות ירוקים בייחוד עלייים ותותים אני ממליצה להעדיף תוצרת אורגנית.

תוספים לאנדומטריוזיס

ככל הנראה למזונות יש השפעה שונה בהשוואה לתוסף בודד בשל תרכובות ייחודיות במזון אשר יוצרות אפקט סינרגטי בעל ערך רב יותר בהשוואה לתוסף בודד.
בהחלט יכול להיות שיש צורך בתיסוף, אך חשוב שייעשה בהתאמה אישית ע”י דיאטנ/ית קלינית וייקח בחשבון את הרקע שלך, העדפות מזון ובדיקות.

במידה ואת צמחונית או טבעונית מוזמנת לקרוא >> תזונה צמחונית טבעונית ופוריות

להתאמת תכנית תזונה אישית לאנדומטריוזיס צרי איתי קשר.
בברכת בריאות
קרן זלדמן

מאמר זה אינו תחליף לייעוץ רפואי ואו תזונתי מותאם אישית.

מאמרים נוספים

קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - הפלות ותזונה

הפלות ותזונה

יקירה, אם עברת אובדן הריון, ראשית להגיד שגם מבלי להכיר אותך אני מצטערת מעומק ליבי, אני פוגשת נשים שחוו אובדן ויודעת כמה אירוע כזה יכול

להמשך קריאה »
קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - ברזל ופוריות

ברזל ופוריות

חסר בברזל הוא החסר הנפוץ ביותר בעולם. חסר בברזל הוא קריטי ומשמעותי בנשים סביב מעגלי הפוריות, על כך אפרט במאמר זה. לחסר בברזל אצל נשים

להמשך קריאה »
קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - צליאק ופוריות

צליאק ופוריות

במאמר זה תוכלי לקרוא על צליאק ועל פוריות וגם על שאלה שמעסיקה נשים רבות בטיפולי פוריות- האם כדאי להמנע מגלוטן בטיפולי פוריות. ראשית, מה זה

להמשך קריאה »
דילוג לתוכן