הבלוג שלי

המזונות והחומרים שכדאי להימנע מהם בטיפולי פוריות

קרן זלדמן | 5 המזונות והחומרים שכדאי להימנע מהם בטיפולי פוריות

ככל ששיעור טיפולי הפוריות עולה בקרב האוכלוסייה, כך עולה הצורך לזהות יותר ויותר גורמים עליהם אנו יכולים להשפיע בכדי לשפר את סיכויי הצלחת הטיפול והפוריות הטבעית.

יותר ויותר מדובר על מה כדאי לעשות בכדי לשפר את הסיכויים להרות באופן טבעי או ע”י טיפולי פוריות, אך חשוב לדעת שישנם דברים שכדאי להימנע מהם ולצמצם חשיפה עד כמה שניתן בכדי לשפר את הסיכויים להרות באופן טבעי ובעזרת טיפולי פוריות IVF

  1. הפחיתו ככל שניתן צריכת מזונות שמקורם בקופסאות שימורים

הציפוי הפנימי של קופסאות השימורים מכיל קבוצת חומרים אשר מוגדרים כ”משבשים אנדוקריניים”, ביכולתם להשפיע על הפעילות ההורמונלית והתקשורת בין התאים בגוף שלנו ולהזיק לפוריות, רלוונטי גם לגברים וגם לנשים, ניתן לצרוך תחליפים בקופסאות זכוכית. (הרגעה- במידה ואת צורכת כיום, אין סיבה להיכנס ללחץ, אלא פשוט להפחית את כמות הצריכה מעתה והלאה). למשבשים אנדוקריניים הקדשתי מאמר בפני עצמו, מומלץ לקריאה >> איך לשפר את הפוריות? משבשים אנדוקריניים ופוריות

2. משקאות ממותקים

צריכת משקאות ממותקים- קשורה באופן הפוך עם היריון קליני ולידת חי

במחקר שהתפרסם בכתב העת הנחשב FERTILITY STERILITY  2017, בדקו את השפעת צריכת משקאות ממותקים על תוצאות טיפולי הפריה חוץ גופית, נמצא שבנשים שצרכו משקאות ממתוקים לפני המחזור הטיפולי היו פחות ביציות שנשאבו, פחות ביציות שהופרו, פחות הריונות ופחות לידות חי.

הסיבות לכך ככל הנראה קשורות לכך שצריכת משקאות ממותקים מקושרים לחוסר איזון ברמות הסוכר ובאים לידי ביטוי בתנגודת לאינסולין, תסמונת מטבולית וסכרת מסוג 2. להרחבת קריאה על השפעת רמות הסוכר על איכות הביציות >> שיפור איכות הביציות

3. חומרי ריסוס והדברה

במחקר שפורסם ב- JAMA נבדק הקשר שבין שאריות חומרי הדברה לתוצאות טיפולי פוריות בנשים, הסיקו שצריכה גבוה יותר של שאריות חומרי הדברה מפירות וירקות קשורה לסבירות נמוכה יותר להריון וללידת חי בטיפולי פוריות (התוצאות בבע”ח עקביות עם הממצאים הללו).

מה אפשר לעשות:

 יש לשטוף היטב את הפירות והירקות היטב בכדי לצמצם את החשיפה לחומרים הללו, מה הכוונה לשטוף היטב? מים וספוג (מסוג עדין ולא כזה ש”ייפצע” את הפרי או הירק)

4. שומן טראנס

שומן טראנס הוכח גם בגברים וגם בנשים כקשור לסיכון גבוה יותר לאי פריון.

בנשים- סיכון גבוה יותר לאי פריון על רקע בעיית ביוץ ולאנדומטריוזיס, בגברים- ידוע כי שומן טראנס בתאים קשור לאיכות זרע ירודה ובעיקר לספירת זרע נמוכה.

שומן טראנס יימצא לרוב במאפים כגון: בורקסים, ג’חנון, מלאווח, קוראסונים ועוד.

5.  FAST FOOD  

במחקר שפורסם ב- HUMAN REPRODUCTION בדק את השפעת צריכת FAST FOOD – אלה הם מזונות בעלי צפיפות קלורית גבוה, מכילים כמויות גבוהות של שומן רווי, מלח וסוכר. כמו כן בדקו צריכת פירות, נמצא שצריכה נמוכה של פירות וצריכה גבוה יותר של FAST FOOD שניהם קשורים לזמן ארוך יותר עד להשגת היריון.

(המחקר באוכלוסייה של נשים ללא אבחנת אי פריון בניסיונות טבעיים להרות).

6. עישון סיגריות

סיגריות מכילות כימיקלים אשר ידועים כמזיקים ומסרטנים. שאיפת עשן סיגריות יכולה לפגוע בפוריות ולהשפיע על תוצאות הטיפול. עישון יכול לגרום להפרעות במחזור החודשי, כולל קיצור המחזור, אי סדירות במחזור, פגיעה ברזרבה השחלתית (תבוא לידי ביטוי גם בירידה ב- AMH), העישון אף ישפיע על הקדמת גיל המעבר. (מנפאוזה).

לעישון יש השפעה שלילית גם על פוריות הגבר ולא רק על פוריות האישה, בא לידי ביטוי בירידה בצפיפות הזרע, פגיעה בתנועתיות ונפח זרע משמעותית נמוך יותר בהשוואה לגברים שלא מעשנים. עישון גורם לנזק חמצוני, על חמצון ונזק חמצוני כך ניתן לקרוא במאמר שכתבתי>> תוספי תזונה ואנטיאוקסידנטים שמשפיעים על הפוריות

7. AGEs – קבוצת חומרים עךיהם כתבתי בהרחבה במאמר- תזונה לשיפור הפוריות – איך מכינים את זה?

מה כן מומלץ לאכול? מוזמנים לקרוא את המאמר שלי בנושא – תזונה לפוריות – פוריות האישה והגבר

מה מומלץ לאכול אחרי החזרת עוברים ?

בהצלחה ובבריאות טובה

קרן זלדמן

דיאטנית פוריות

מאמרים נוספים