הבלוג שלי

צליאק ופוריות

קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - צליאק ופוריות

במאמר זה תוכלי לקרוא על צליאק ועל פוריות וגם על שאלה שמעסיקה נשים רבות בטיפולי פוריות- האם כדאי להמנע מגלוטן בטיפולי פוריות.

ראשית,

מה זה צליאק?

צליאק היא מחלה אוטואימונית הנגרמת כתוצאה מתגובה של המערכת החיסונית לגלוטן.

צליאק נחשבת למחלה האוטואימונית הנפוצה ביותר בשכיחות של 2%-1% באוכלוסייה הכללית.

מחלת הצליאק קיבלה את הכינוי “מחלת אלף הפנים” והיא בהחלט מצדיקה זאת, בעוד שיש אנשים שאובחנו עם צליאק וסובלים מתסמינים קלאסיים עוד בילדות, כגון: שלשולים כרוניים, עייפות, בחילות, הקאות, אנמיה, פיגור בגדילה ועוד. יש א/נשים עם מחלת צליאק עם תסמינים שלא קשורים למערכת העיכול או ללא תסמינים כלל.

במידה ותרצי להעמיק ולקרוא עוד מידע על מחלת הצליאק – קישור לאתר של עמותת הצליאק  >> https://www.celiac.org.il/%D7%A2%D7%9C-%D7%A6%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%A7

הטיפול במחלת הצליאק הוא תזונה ללא גלוטן. (לכל אורך החיים, שימי לב שלא מדובר בהפחתה של גלוטן אלא בהימנעות מוחלטת)

מה זה גלוטן?

גלוטן הוא חלבון החיטה ומקורו בחיטה (כולל כוסמין), שעורה ושיפון. (ישנם מקורות נוספים אשר עלולים להכיל גלוטן גם אם הגלוטן לא רכיב שנמצא שם באופן טבעי, למשל: שיבולת שועל בבסיס אינה מכילה גלוטן אך לרוב השדות גדלים בסמוך לתבואות המכילות גלוטן ולכן מזון זה אינו בהכרח נקי מגלוטן).

ולשאלת השאלות-

האם כדאי להימנע מגלוטן בזמן טיפולי פוריות?

התשובה משתנה בהתאם לרקע הרפואי שלך-

במידה ולא אובחנת עם צליאק –

לא מומלץ להוריד מהתזונה היומית גלוטן על דעת עצמך, מומלץ לעבור בירור רפואי מסודר היות ותזונה ללא גלוטן יכולה למעשה לפגוע באבחון מחלת הצליאק (כאשר נמנעים מגלוטן הגוף לא ייצר נוגדנים וייתכן פספוס אבחנה)  וגם לגרום לחסרים תזונתיים אשר יכולים להשפיע על בריאותך (אפרט בהמשך המאמר), ישנם מצבים נוספים בהם תזונה ללא גלוטן יכולה לסייע מלבד צליאק למשל במקרים מסוימים של אנדומטריוזיס.

לקריאת מאמר שכתבתי בנושא תזונה לאנדומטריוזיס >> אנדומטריוזיס ותזונה

במידה ואובחנת עם מחלת צליאק –

התשובה היא כן!

הימנעות מוחלטת מגלוטן תעזור לשקם את תאי המעי ותאפשר ספיגה מיטבית של חומרי הזנה החשובים במיוחד בחלון הזמן הקריטי בו את נמצאת, תפחית את מדדי הדלקת ותשפר את סיכוי הצלחת טיפולי הפוריות ו/או הניסיונות להרות. בנוסף לנזקים בריאותיים משמעותיים נוספים.

חשוב לעבור הערכה תזונתית מסודרת אצל דיאטנית קלינית ולהתייחס למקורות תזונתיים חלופיים והרכבת תכנית תזונה שמלבד זה שלא תכיל גלוטן צריכה לקחת בחשבון חסרים תזונתיים פוטנציאליים והשלמתם בייחוד בשלב הקריטי של תכנון ההיריון. חסר בפולאט שאחד ממקורותיו המשמעותיים הוא ע”י צריכת דגנים מלאים למשל מגביר את הסיכון למומים בעובר, ניתן לקרוא בנושא במאמר שכתבתי >> מתכננת הריון? ויטמינים ומינרלים שאת חייבת להכיר – בטיפולי פוריות ובאופן טבעי

לקריאת מאמר בנושא תכנון הריון >> חשיבות התזונה בשלב תכנון הריון

השפעות אפשריות של צליאק לא מטופל על פוריות האישה

בנשים עם צליאק לא מטופל, יכולים להיות תקופת פוריות קצרה יותר, אמנוריאה (אל ווסת) והיפוגונדיזם (ירידה בתפקוד בלוטות המין) כל אלה יכולים להגביר את הסיכון לאי פריון. 

 בנוסף לאלה, תת ספיגה ודלקת הם מנגנונים מרכזיים  שבהם מחלת צליאק יכולה להשפיע על הפוריות.

תת ספיגה באה לידי ביטוי בחסר בנוטריינטים (ויטמינים ומינרליים וחומרי הזנה) כאשר ישנה מחלת צליאק פעילה ישנה פגיעה בתאי המעי אשר מוביל לספיגה לקויה של המזון אשר יכולים לגרום לחסרים בויטמינים ומינרליים חשובים באופן ספציפי לפוריות, הריון ולהתפתחות העובר, ביניהם-

אנמיה על רקע חוסר בברזל

על ברזל ופוריות כתבתי מאמר, לקריאה על חסר בברזל ופוריות >> ברזל ופוריות

סלניום

סלניום ופוריות – מחסור בסלניום גם יכול להשפיע על היווצרות ההורמונים LH ו- FSH, כמו כן לחסר בסלניום יכולות להיות השפעות שליליות על תפקוד בלוטת התריס, לקריאת מאמר שכתבתי בנושא >> בלוטת התריס ופוריות – הקשר התזונתי

אבץ

אבץ ופוריות – מחסור באבץ יכול להשפיע לרעה על הציר ההורמונלי ע”י השפעה על ההורמונים LH ו- FSH, אמנוריאה, הפלות ספונטניות ורעלת הריון.

חומצה פולית

חומצה פולית, פוריות והריון – חומצה פולית חיונית בתהליכי פריון והריון, מחסור יכול לגרום לפגיעה בהתפתחות המערכת עצבית של העובר.  על הקשר שבין חומצה פולית לפוריות והריון ניתן לקרוא במאמר >>  מתכננת הריון? ויטמינים ומינרלים שאת חייבת להכיר – בטיפולי פוריות ובאופן טבעי

שכיחות מחלת הצליאק בנשים עם אי פריון

מחקרים רבים מנסים להכריע באשר לשאלת שכיחות מחלת הצליאק בנשים עם אי פריון, לשאלה זאת יש השפעה על ביצוע בדיקות סקר לצליאק בנשים עם אי פריון, בספרות המחקרית ישנם ממצאים לא עקביים בנוגע לתשובה לשאלה זאת-

מטה אנליזות שונות ניסו לברר את הקשר בין בעיות פוריות לשכיחות מחלת הצליאק, ביניהם מטה אנליזה שפורסמה ב- HUMEN REPRODUCTION  בשנת 2014 מצאה שהסיכוי למחלת הצליאק הוא פי 5 במטופלות עם אי פריון בלתי מוסבר.

ולעומת זאת, קיימים מספר מחקרי עוקבה פרוספקטיביים שונים ומטה אנליזה משנת 2021 בה הסיקו שמחלת הצליאק לא שכיחה יותר במטופלות שעוברות IVF בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. ביניהם מאמר שפורסם בשנת 2018 ב- FERTILITY STERILITY.

צליאק והפלות חוזרות

במטה אנליזה שפורסמה ב-  HUMEN REPRODUCTION הסיקו שהסיכוי להפלות חוזרות בנשים עם צליאק לא מטופל הוא פי 5.8 וכי תזונה ללא גלוטן יכולה להפחית את הסיכון להפלות באופן משמעותי.

צליאק לא מאובחן או לא מטופל בהריון

בנוסף לתת ספיגה, ככל הנראה קיים נזק שלייתי שנגרם ע”י נוגדנים אשר עלולים גרם לגרום לנזק לרירית הרחם. 

בנשים עם מחלת הצליאק יש סיכון מוגבר ל- IUGR (עיכוב בגדילה תוך רחמית), משקל לידה נמוך ולידות מוקדמות. במחקרים אלה העריכו את השפעת תזונה ללא גלוטן בנשים עם צליאק ומצאו השפעה חיובית על תוצאות ההיריון.

להתאמת תכנית תזונה בהתאמה אישית ובהתאם לרקע הרפואי שלך צרי איתי קשר.

בברכת פוריות ובריאות טובה

קרן זלדמן

דיאטנית קלינית לפוריות

מאמר זה אינו מחליף ייעוץ תזונתי ורפואי מותאם אישית.

מאמרים נוספים

קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - הפלות ותזונה

הפלות ותזונה

יקירה, אם עברת אובדן הריון, ראשית להגיד שגם מבלי להכיר אותך אני מצטערת מעומק ליבי, אני פוגשת נשים שחוו אובדן ויודעת כמה אירוע כזה יכול

להמשך קריאה »
דילוג לתוכן