הבלוג שלי

בלוטת התריס ופוריות – הקשר התזונתי

קרן זלדמן | בלוטת התריס ופוריות - הקשר התזונתי

במאמר זה אתייחס לקשר של תזונה לתת פעילות של בלוטת התריס הנקראת גם היפותירואידיזם בהקשר של פוריות.
היפותירואידיזם היא ההפרעה הנפוצה ביותר בבלוטת התריס ויכולה להיגרם מגורמים שונים, ביניהם האשימוטו (מחלה אוטואימיונית בה הגוף מייצר נוגדנים כנגד הבלוטה), כמו כן ישנם מצבים רפואיים נוספים שיכולים להוביל להתפתחות היפותירואידיזם. כאמור במאמר זה אתייחס לקשר התזונתי.

מה הקשר בין תזונה להתפתחות היפותירואידיזם ?

היפותירואידיזם יכולה להגרם על ידי חסר במינרל יוד, על כך אפרט במאמר זה.

אך ראשית, אילו נורות יכול להעיד על התפתחות היפותירואידיזם?

תסמיני היפותירואידיזם בנשים בגיל הפוריות

  • אי סדירות של המחזור החודשי
  • מחזור ללא ביוץ
  • דימום ווסתי מוגבר
  • אי פריון (יכול להיות ללא התסמינים שתוארו לעיל)

בלוטת התריס ויוד

בלוטת התריס היא בלוטה בצורת פרפר הממוקמת בקדמת הצוואר שלנו.
כ- 75% מהיוד בגופנו נמצא בבלוטת התריס והיתר ברקמות נוספות ובדם.
יוד מהתזונה הכרחי ליצירת הורמוני בלוטת התריס: T3 ו- T4.
מכאן שצריכת יוד בלתי מספקת מהתזונה תשפיע לרעה על ייצור הורמוני בלוטת התריס
T3 ו- T4 ואלה חיוניים לפעילויות חשובות ביניהם גם תפקוד תקין של מערכת הרבייה.

מה המשמעות של חסר ביוד על הפוריות, ההיריון ועל היילוד ?

לפני ההיריון – השפעת חסר ביוד על הפוריות

  • עיכוב במשך הזמן עד להשגת ההיריון
  • הפרעות במחזור החודשי ושיבוש הביוץ
  • אי פריון

השלכות חסר ביוד על ההיריון ועל היילוד

  • התפתחות לא תקינה של מוח העובר
  • בילדות- איי קיו נמוך יותר של הילד

חסר של יוד בטרימסטר הראשון של ההיריון עלול להיות בלתי הפיך ולכן חשוב לדאוג לצריכת יוד מספקת עוד לפני ההיריון.

בהנקה- משק היוד גם משמעותי משום שהיילוד תלוי בצריכת האם המניקה לתפקוד תקין של הבלוטה שלו.

חסר ביוד ופוריות

במחקר עוקבה פרוספקטיבי שפורסם בשנת 2018 במגזין Human Reproduction
ובדק האם לצריכת יוד בלתי מספקת יש השפעה על הפוריות הסיקו-
לנשים שדגימות השתן שלהן העידו על חסר בינוני- חמור ביוד לקח יותר זמן להרות.
נשים אלה היו בעלות פחות 46% סיכוי להרות בכל מחזור בהשוואה לנשים עם רמות מספקות של יוד בשתן.
העיכוב המשמעותי במשך הזמן עד להשגת ההיריון בקבוצת בנשים עם החסר העלה חששות בשל השכיחות הגבוה של נשים עם חסר ביוד בגיל הפוריות.
למרות שכמות המחקרים מוגבלת בנושא של חסר ביוד ופוריות, ידוע היטב שצריכה בלתי מספקת של יוד תגרום להיפותירואידיזם והיפותירואידיזם יכול לגרום לאי פריון במספר מנגנונים ידועים.

היפותירואידיזם ואי סדירות של המחזור

מצב של היפותירואידיזם יכול להשפיע על שינויים באורך המחזור והדימום. בנשים עם היפותירואידיזם יש יותר

  • מחזור לא סדיר (אוליגאמנוריאה)
  • דימום ווסתי מוגבר (מנורגיה)

היפותירואידיזם ובעיות ביוץ

במחקר משנת 2001 ל- 20% מהנשים שסבלו מהיפותירואידיזם היו בעיות ביוץ.
היארעות של TSH גבוה הייתה גבוה יותר בקבוצה עם בעיות ביוץ.

היפותירואידיזם והפלות

היפותירואידיזם תת קליני ונוגדנים לבלוטה קשורים באופן בלתי תלוי להפלות.

בדיקת TSH ותוצאות טיפול IVF

להורמוני בלוטת התריס יש חשיבות גדולה להתפתחות הביצית.

למאמר שכתבתי בנושא שיפור איכות הביצית>> שיפור איכות הביציות
רמות גבוהות של TSH משמעותיות בנשים אשר הביצית לא הופרתה. (הממצאים תוקננו גם לתנועתיות הזרע).
בנוסף, בקרב נשים שלהן הייתה לפחות ביצית 1 שהוזרעה (הכוונה להזרעה ב- IVF) הסבירות שיהיו להן פחות מ- 50% הפריות הייתה קשורה באופן משמעותי לרמות TSH גבוהות יותר.

איך אדע אם אני צורכת מספיק יוד?

ניתן לבדוק את צריכת היוד היומית בעזרת אנמנזה מפורטת אצל דיאטן/ית קלינית ע”פ תיאור הצריכה היומית.
היות ורוב היוד כאמור מאוחסן בבלוטת התריס בדיקת דם ליוד אינה אופציה, במחקרים של אוכלוסיות נהוג לבצע איסופי שתן מרובים ולבדוק את רמות הטירוגלובולין בדם. (לרוב לא יהיה בשימוש עבור נבדק בודד).

מה בדיקת הדם שכדאי לבדוק את תוצאתה?

אם את עוברת טיפול פוריות או מנסה להרות כנראה שביצעת בדיקת TSH כחלק מהפרופיל ההורמונלי.

אז כמה יוד מומלץ לנשים בגיל הפוריות לצרוך?

מתוך אתר משרד הבריאות-
“מומלץ לצרוך יוד במינון של 150-250 מיקרוגרם. לפחות חודש לפני שהאישה מתכננת להרות, במשך כל ההיריון וכל תקופת ההנקה”

את ההמלצה הזאת והמלצות חשובות נוספות לשלב תכנון ההיריון כתבתי במאמר>> מתכננת הריון? ויטמינים ומינרלים שאת חייבת להכיר – בטיפולי פוריות ובאופן טבעי

מקורות תזונתיים עשירים ביוד

  • מלח מועשר ביוד (לא מומלץ לצרוך יותר מלח על מנת להגיע להמלצות הצריכה ליוד)
  • מזונות שמקורם בים- אצות, דגי ים. כאן דרושה זהירות משום שישנן אצות שמכילות כמויות מופרזות של יוד (כגון אצת קלפ), כמו כן העדפה לדגים שלא מכילים כמויות גדולות של כספית מפורט במאמר >> מה אסור לאכול בהריון
  • מוצרי חלב (חלב עיזים עשיר יותר ביוד)
  • ביצים
  • תוסף תזונה שמכיל יוד או פרנטאל “מולטי ויטמין לנשים בהריון”, אני ממליצה להסתכל על טבלת המוצר ולוודא שאכן מכיל יוד בכמויות המומלצות.

מהמקורות התזונתיים של יוד סביר שאוכלוסיית הצמחונים ובעיקר הטבעונים חשופים אף יותר לחסר ביוד שגם כך חסר זה נפוץ בקרב נשים בגיל הפריון, ברגע שיש מודעות ותכנון נכון אין סיבה שיהיה חסר.
לקריאת מאמר שכתבתי בנושא צמחונות, טבעונות ופוריות >> תזונה צמחונית טבעונית ופוריות

כמה שיותר יוד יותר טוב?

לא. גם לצריכה מופרזת של יוד יכולות להיות השלכות שליליות על תפקוד הבלוטה. כמו כן ישנן עדויות לחשיבות של עלייה הדרגתית בצריכה גם בטווח שנחשב כבטוח לצריכה.
חשב לזכור- יוד הוא חיוני ומשמעותי בכל הקשור לבלוטת התריס ולמניעת תחלואה הקשורה אליה, יחד עם זאת יש לו תפקידים נוספים בגוף. כמו כן חשוב להסתכל על התזונה הכוללת ולא רק על היוד כרכיב בודד שכן יש רכיבי תזונה נוספים שמעורבים באיזון ההורמונלי של בלוטת התריס, ביניהם- סלניום, ברזל ועוד.


תודה מיוחדת לדיאטן הקליני ד”ר יניב עובדיה, חוקר בתחום של בלוטת התריס על הפנייה לספרות המקצועית עליה הסתמכתי בכתיבת המאמר. https://www.dryaniv.co.il/

להתאמת תוכנית תזונה אישית לפוריות והריון צרי איתי קשר.

בברכת בריאות ופוריות טובה

קרן זלדמן – דיאטנית קלינית לפוריות

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ תזונתי ואו רפואי מותאם אישית.

מאמרים נוספים

קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - הפלות ותזונה

הפלות ותזונה

יקירה, אם עברת אובדן הריון, ראשית להגיד שגם מבלי להכיר אותך אני מצטערת מעומק ליבי, אני פוגשת נשים שחוו אובדן ויודעת כמה אירוע כזה יכול

להמשך קריאה »
קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - ברזל ופוריות

ברזל ופוריות

חסר בברזל הוא החסר הנפוץ ביותר בעולם. חסר בברזל הוא קריטי ומשמעותי בנשים סביב מעגלי הפוריות, על כך אפרט במאמר זה. לחסר בברזל אצל נשים

להמשך קריאה »
קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - ביוץ ותזונה

ביוץ ותזונה

בעיות ביוץ הן אחת הבעיות המרכזיות הגורמות לאי פריון בקרב נשים. בעיות ביוץ יכולות להגרם מסיבות שונות, ביניהן: חוסר איזון הורמונלי חוסר איזון הורמונלי יכול

להמשך קריאה »
דילוג לתוכן