הבלוג שלי

ביוץ ותזונה

קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - ביוץ ותזונה

בעיות ביוץ הן אחת הבעיות המרכזיות הגורמות לאי פריון בקרב נשים.

בעיות ביוץ יכולות להגרם מסיבות שונות, ביניהן:

חוסר איזון הורמונלי

חוסר איזון הורמונלי יכול להגרם על רקע:

בעיות ביוץ יכולות להגרם גם בשל סיבה מכנית

  • הידבקויות באגן – על רקע אנדומטריוזיס ומצבים נוספים. למעבר למאמר בנושא אנדומטריוזיס ותזונה >> אנדומטריוזיס ותזונה
  • כריתת חצוצרה ומצבים נוספים

מניעת בעיות ביוץ ע”י תזונה

רוב המקרים של בעיות פריון על רקע בעיות ביוץ יכולים להימנע ע”י שינויי תזונה ואורח חיים

כך עולה ממחקר עוקבה שארך כ- 8 שנים בכ- 18,000 נשים ללא רקע של אי פריון ופורסם ב-

   OBSTRICS & GYNECOLOGY

עקרונות תזונה למניעת בעיות ביוץ

פחמימות ובעיות ביוץ

צריכת כמות פחמימות גבוה עם אינדקס גליקמי גבוה קשורה לאי פריון על רקע בעיות ביוץ (אינדקס גליקמי זה דירוג יחסי של השפעת מזונות על עליית הסוכר בדם. ההעדפה היא למזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך, לדוגמה: ללחם מדגנים מלאים אינדקס גליקמי נמוך בהשוואה ללחם מקמח לבן).

כמובן שיש משמעות לא רק לאיכות אלא גם לכמות, הכמות צריכה להיות מותאמת אישית ויכולה לסייע באיזון רמות הסוכר בדם וגם באיזון ההורמונלי (בא לידי ביטוי בהפחתת ההורמון הגברי טסטוסטרון), השפעות אלה משמעותיות לביוץ כך עולה מנתוני מחקר שבדק את השפעת צריכת כמות הפחמימות בנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות.

לקריאת מאמר בנושא תזונה לתסמונת השחלות הפוליציסטיות >> כל מה שרצית לדעת על תזונה ל- תסמונת שחלות פוליציסטיות PCOS

שומן ובעיות ביוץ

צריכת קלוריות ממקור שומן טרנס במקום מפחמימות או ממקור שומן אחר (חד בלתי רווי ורב בלתי רווי) קשורה לסיכון גבוה יותר לאי פריון על רקע בעיות ביוץ.

שומן טרנס = “שומן מוקשה”, מעלה גם סיכון לתחלואה לבבית, סכרת סוג 2 ומומלץ להימנע מצריכתו ככל שניתן לא רק בהקשר של פריון.

על ההשפעה המזיקה שומן טראנס על הפריון כתבתי במאמר >> המזונות והחומרים שכדאי להימנע מהם בטיפולי פוריות

שומן טרנס נמצא לרוב במוצרים “פרווה” משום שאינו חלבי, בורקסים (לא כולם, כדאי תמיד להסתכל על התווית של המוצר), ג’חנון, בשימוש במאפיות כמקור שומן שאינו חלבי ועוד.

תוספי תזונה וביוץ

לנשים שנטלו *מולטיויטמין מותאם היה כמעט בשליש פחות סיכון לפתח אי פריון על רקע בעיית ביוץ בהשוואה לנשים שלא נטלו מולטיויטמין. הרכיבים המרכזיים עליהם דובר במחקר: ברזל, חומצה פולית וויטמיני B.

(*יש חשיבות להתאמה אישית ע”י דיאטנ/ית קליני/ת מוסמכ/ת)

לקריאת מאמר בנושא תוספי תזונה בשלב תכנון ההיריון >> מתכננת הריון? ויטמינים ומינרלים שאת חייבת להכיר – בטיפולי פוריות ובאופן טבעי

לקריאת מאמר עליו כתבתי על נושא ברזל ואי פריון על רקע בעיות ביוץ >> ברזל ופוריות

שמירה על משקל תקין וביוץ

השמנה משבשת את פעילות השחלות ע”י דיכוי הורמוני המין

הגברת העמידות לאינסולין*

עלייה בהורמוני המין הגבריים (אנדרוגנים)

*בנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות ישנה עמידות לאינסולין שגורמת לעלייה בהורמוני המין הגבריים (אנדרוגנים), להרחבה על תזונה לתסמונת השחלות הפוליציסטיות ולהסבר על עמידות לאינסולין >> כל מה שרצית לדעת על תזונה ל- תסמונת שחלות פוליציסטיות PCOS

מצד שני, גם ירידה קיצונית במשקל קשורה להפחתה ברמת האסטרדיול ויכולה להשפיע לרעה על פעילות השחלה.

ירידה במשקל בנשים בהשמנה ועליה במשקל בנשים בתת משקל קשורים לשיפור הפוריות.

להתאמת תכנית אישית צרי איתי קשר.

קרן זלדמן, דיאטנית קלינית לפוריות

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ תזונתי ו/או רפואי מותאם אישית.

מאמרים נוספים

קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - ברזל ופוריות

ברזל ופוריות

חסר בברזל הוא החסר הנפוץ ביותר בעולם. חסר בברזל הוא קריטי ומשמעותי בנשים סביב מעגלי הפוריות, על כך אפרט במאמר זה. לחסר בברזל אצל נשים

להמשך קריאה »
דילוג לתוכן