הבלוג שלי

רירית רחם דקה – מה אפשר לעשות?

קרן זלדמן | רירית רחם דקה

אם את לקראת מחזור טיפול של הפרייה חוץ גופית את כנראה מכירה את המונח הזה.
רירית הרחם זה אחד מהפרמטרים שבודקים לקראת תהליך של הפרייה חוץ גופית בבדיקת מעקב הזקיקים שמתבצעת באמצעות אולטרה סאונד.
עובי רירית הרחם נחשב כגורם מנבא להתרחשות הריון בטיפולי פוריות. יחד עם זאת יש השגות גם לגבי האמירה הזאת.

למה רירית הרחם חשובה?

רירית הרחם מספקת את אתר ההיקשרות של העובר (שם הוא אמור להשתרש) והיא מקור ההזנה שלו בשבועות הראשונים של ההיריון ועד שהשלייה מתפתחת.
אם נקביל לדימויי- הרירית היא מעין גינה שאדמתה פורייה ומזינה והתפקיד החשוב שלך כבעלת הגינה – שהקרקע והאדמה שבה תהיה מזינה ומדושנת בנוטריינטים (חומרי הזנה) חיוניים עבור מה שעתיד להשתרש בה.
למעשה התזונה שלך ורכיבי התזונה שאת אוכלת הם בעלי השפעה על רירית הרחם, כשם שהם משפיעים על פרמטרים נוספים: בדיקות הדם שלך, איכות הביציות, איכות העוברים ובריאותך.

איך תדעי האם יש לך רירית רחם דקה?

ייתכן ששמעת את המונח במעקבי הזקיקים או מהרופא המטפל. במידה ולא שמעת את המושג – מאוד ייתכן שהרירית שלך תקינה, יחד עם זאת אני ממליצה לך לדעת את הנתון הזה, אני מאמינה שחשוב שתדעי פרטים הקשורים בטיפול שאת עוברת. (לעובי רירית הרחם יש תיעוד בתשובת מעקב הזקיקים שלך). לרוב נשמע את המילים: רירית רחם תלת שכבתית ואת עובייה.

מה העובי של רירית רחם דקה?

במחקרים שבדקו קבוצות של נשים עם רירית רחם דקה ישנה שונות, ישנם מחקרים שמגדירים רירית רחם דקה כרירית של פחות מ- 8 מ”מ, ישנם מחקרים שמגדירים טווח של 6-9 מ”מ, מניסיוני בקליניקה- חלק מרופאי הפוריות נוטים להגדיר רירית של פחות מ- 7 מ”מ כרירית רחם דקה.
חשוב לציין שאיננו יכולים לדעת עובי רירית הרחם של נשים שנכנסו להריון באופן טבעי משום שאין סיבה לבדוק אותה ולכן ייתכן שנשים עם רירית רחם שנחשבת לדקה מצליחות להיכנס להריון טבעי.
כמו כן ישנן נשים בטיפולי פוריות שנקלטות עם רירית רחם דקה משל אחרות וצריך לזכור שישנה גם שונות פיזיולוגית באוכלוסייה באשר לעובי רירית הרחם.


בנוסף, ישנן נשים שרירית הרחם שלהן פגועה מסיבות שונות (הידבקויות, ניתוחים בחלל הרחם, גרידות ועוד). גם טיפול תרופתי באיקקלומין (clomiphene citrate ) – בנוסף לפעילותו הרצויה בהשראת ביוץ ידוע גם כבעל השפעה שלילית על עובי רירית הרחם.
בנוסף לטיפול ההורמונלי שאת מקבלת מהרופא, תזונה שתומכת בתהליך שאת עוברת יכולה לסייע לעיבוי רירית הרחם, לקיצור משך הזמן עד להשגת ההיריון המיוחל, להפחתת סיכונים בהריון לך ולעובר ועוד יתרונות רבים עליהם תוכלי לקרוא בשפע המאמרים שבבלוג שלי >> בלוג

רירית רחם דקה, איך שינוי תזונתי יכול להשפיע?

פחמימות ורירית רחם דקה


בקבוצת הפחמימות נהוג להמליץ על צריכת דגנים מלאים. דגנים מלאים עשירים בסיבים תזונתיים, נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים), ויטמינים, מינרלים ותרכובות נוספות אשר מקושרות להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, סרטן, סכרת, השמנה ותמותה.


אך לא רק, לצריכה של דגנים מלאים ישנה השפעה גם על רירית רחם דקה ועל פוריות האישה-
במחקר עוקבה פרוספקטיבי מעניין שפורסם במגזין FERTILITY STERILITY ב- 2016, בדקו את השפעת צריכת דגנים מלאים על תוצאות הפרייה חוץ גופית ב 273 נשים מארה”ב שעברו סה”כ 427 מחזורי טיפול של הפריה חוץ גופית.
במחקר זה מצאו שצריכה גבוה יותר של דגנים מלאים בשנה שקדמה לטיפולי הפוריות הייתה קשורה לעלייה בעובי רירית הרחם ביום של החזרת העוברים ולסבירות גבוה יותר של השתרשות ולידת חי.
המחקר הזה מצביע על כך שלצריכת דגנים מלאים יש אפקט מועיל על עובי רירית הרחם.


מה יכול לגרום להשפעה המיטיבה של דגנים מלאים על הפוריות?

  • צריכת דגנים מלאים קשורה להפחתה ברמת הדלקת
  • רכיבים ספציפיים שדגנים מלאים מכילים כגון: ויטמין E, חומצה פיטית, וסלניום הידועים כאנטיאוקסידנטים הם בעלי תפקיד חשוב בהקשר של פוריות.
    לקריאת מאמר שכתבתי בנושא אנטיאוקסידנטים >> תוספי תזונה ואנטיאוקסידנטים שמשפיעים על הפוריות
  • דגנים מלאים עוזרים לווסת את המטבוליזם של גלוקוז (סוכר) ומפחיתים העמידות לאינסולין.
    על עמידות לאינסולין ופוריות ניתן לקרוא במאמר שכתבתי>> כל מה שרצית לדעת על תזונה ל- תסמונת שחלות פוליציסטיות PCOS
  • בדגנים מלאים יש רכיבים נוספים שיכולים להשפיע לטובה, ביניהם: סיבים תזונתיים, ברזל, מגנזיום, מנגן, תיאמין, ריבופלאבין וניאצין.
    דוגמאות לדגנים מלאים :
    חיטה מלאה, שיבולת שועל, שיפון, שעורה, בורגול, כסמת, אמרנט ועוד.
    (כולל הקמחים שלהם).

את בטח שואלת את עצמך מה לגבי סלק ורירית רחם דקה או על סלק ופוריות
על סלק ופוריות ניתן לקרוא במאמר שכתבתי >> מה מומלץ לאכול אחרי החזרת עוברים ?

השפעת ויטמין D על רירית הרחם ועל הפוריות


אחד הנתונים המרתקים הקשורים לויטמין D הוא שהקולטנים לויטמין D נמצאים באופן נרחב במערכת הרבייה: בשחלות ובתאיה, בשלייה, ברירית הרחם ואף בבלוטת יותרת המח, מה שמעיד על תפקידים של ויטמין D במערכת זו.
מטה אנליזה במטופלות פוריות הסיקה שלנשים עם רמות מספקות של ויטמין D (לעומת נשים עם רמות בלתי מספיקות עם חסר) היה סיכוי גבוה יותר להריון קליני וללידת חי.
לקריאת מאמר שכתבתי באשר לויטמין D ולפוריות >> השפעת ויטמין D בטיפולי פוריות ובתסמונת השחלות הפוליציסטיות


באשר לויטמין D ואי פריון על רקע בעיית ביוץ- לא נמצא קשר.
בחזרה להשפעת ויטמין D על רירית רחם דקה –
מחקר RCT ב- 110 נשים עם שחלות פוליציסטיות PCOS לקראת תהליך הזרעה תוך רחמית IUI הראה שיפור בעובי רירית הרחם בנשים שקיבלו תוסף של ויטמין D.
במחקר הזה על אף השיפור בעובי רירית הרחם לא הייתה עלייה בשיעורי ההריונות, ייתכן בשל גודל מדגם לא מספיק גדול.

האם השמנה משפיעה על רירית רחם דקה ?

ישנם מחקרים שמצביעים על קשר אפשרי בעוד שיש מחקרים אחרים שלא מצאו קשר.
לקריאת מאמר שלי בנושא השמנה ופוריות >> האם המשקל באמת משפיע על הפוריות והאם זה בכלל אפשרי לרדת במשקל במהלך טיפולי פוריות?


לסיכום
במאמר זה סקרתי כמה מחקרים מעניינים בנושא של השפעות התזונה על רירית רחם דקה, ישנם רכיבי תזונה נוספים אשר יכולים לתרום לשיפור בעובי רירית הרחם ולשפר את הסיכויים להרות כחלק משינוי תזונה כולל ואורח חיים.
חשוב להדגיש – לפני שאת עושה שינויים או לוקחת תוספים יש להתייעץ עם דיאטנית קלינית שמתמחה בתחום כמו כן חשוב ליידע ולהתייעץ עם רופא הפריון באשר לתוספים אותם את נוטלת ולזכור ששינוי תזונתי הוא שינוי כולל ולא רק ברכיב תזונה בודד.
באהבה ובהצלחה
קרן זלדמן
דיאטנית קלינית לפוריות

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן