הבלוג שלי

מתכננת הריון? ויטמינים ומינרלים שאת חייבת להכיר – בטיפולי פוריות ובאופן טבעי

קרן זלדמן | פרנטאל? חומצה פולית? הויטמינים והמינרלים שחשובים בתכנון ההריון

במאמר זה אכתוב על ויטמינים ומינרליים חשובים עוד בשלב תכנון ההיריון והניסיונות להרות- בין אם באופן טבעי ובעזרת טיפולי פוריות.

חשוב לדעת שתוסף כזה או אחר אינו מהווה תחליף לתזונה בריאה ומאוזנת. לקריאת מאמר שכתבתי בנושא תזונה לשיפור הפוריות לחצי כאן>>

אתחיל מההמלצה שרוב הנשים מכירות והיא נוגעת לחומצה פולית-

למה חומצה פולית חשובה עוד בשלב תכנון ההריון?

חומצה פולית חשובה להפחתת הסיכון למומים בתעלה העצבית של העובר, התעלה העצבית נסגרת סביב יום 18 להריון, מה שאומר הרבה פעמים שהאישה לא תמיד מודעת להיריון בשל השלב המאוד מוקדם.

כמה?

ההמלצה הרשמית של משרד הבריאות- לכל אישה העשויה להרות מומלץ לצרוך חומצה פולית במינון של 400 מק”ג ליום, לפחות חודש ימים לפני ההיריון ולמשך 3 החודשים הראשונים להיריון.

מה עוד חשוב לדעת בהקשר לנטילת חומצה פולית?

  • תזונה מאוזנת ועשירה בפולאט אינה מבטלת את הצורך בתוסף
  • נשים בקבוצות בסיכון מוגבר להריון עם עובר עם מום פתוח בתעלה העצבית ואו נשים עם מחלות כרוניות דורשים ייעוץ פרטני באשר למינון
  • נשים עם מדד BMI גבוה מ- 30 צריכות ליטול 5 מ”ג ליום של חומצה פולית.

חומצה פולית בטיפולי פוריות

חשוב מאוד להקפיד ליטול חומצה פולית באופן יומי גם בטיפולי פוריות.

כמה?

ע”פ מחקרים ככל הנראה יש יתרון למינון גבוה מ- 400 מק”ג שזה המינון המומלץ להפחתת הסיכון למומים בתעלה העצבית של העובר, מחקר שפורסם ב – American Journal of Obstetrics & Gynecology ובדק שילוב של תוסף חומצה פולית במינון של 800 מק”ג עם תזונה לשיפור הפוריות מצא סבירות גבוה יותר ללידת חי בקרב נשים שעוברות טיפולי פוריות.

עדיין אין המלצה גורפת לקחת מינון גבוה מ- 400 מק”ג משום שחסרים מחקרים שבדקו את המינונים הללו בהקשר לפוריות.

להלן הלינק לחוזר ופירוט המלצות משרד הבריאות בנושא חומצה פולית-

https://www.health.gov.il/hozer/bz01_2018.pdf

איך?

את החומצה הפולית ניתן ליטול בתוסף בודד או כחלק מפרנטאל (סוגי הפרנטאל השונים מכילים מינונים שונים של חומצה פולית), שימי לב- במידה ואת אמורה ליטול מינון של 5 מ”ג חומצה פולית, המינון בפרנטאל לא מספיק.

לאחרונה התווספו המלצות חשובות נוספות שחשוב להכיר-

יוד בהריון ולפני ההיריון

למה הוא חשוב?

יוד הוא מינרל החיוני לגופנו,  אנחנו תלויים במקורות חיצוניים ולא יכולים לייצר אותו לבד (מזונות ותוספים). היוד חשוב לפעילות תקינה של בלוטת התריס ואחראית על פעולות משמעותיות כגון: וויסות הורמונלי, שמירה על המשקל, בהריון עצמו צריכה מספקת של יוד חשובה לפעילות תקינה של בלוטת התריס של האם ולהתפתחות קוגניטיבית תקינה בעובר.

כמה?

ההמלצה של משרד הבריאות – לצרוך יוד במינון של 150-250 מק”ג לפחות חודש לפני שהאישה מתכננת להרות, למשך כל ההיריון ולכל תקופת ההנקה.

איך?

מבחינת תוספים- יש 2 סוגי תוספים נפוצים לשימוש בארץ- האחד מופק מאצות והשני הוא פרנטאל שמכיל גם יוד. (התוספים השונים מכילים מינונים שונים של יוד ולכן חשוב להסתכל על טבלת המוצר ולוודא שמכיל כמות מספקת).

מקורות עיקריים ליוד במזון: אצות ים, דגי ים ופירות ים, מוצרי חלב- בעיקר חלב ניגר, ביצים ומלח מיודד. (ציטוט מאתר משרד הבריאות)

*במידה ויש לך בעיה מאובחנת בבלוטת התריס מומלץ להתייעץ עם אנדוקרינולוג ודיאטן/ית קליני מוסמך באשר למינון המומלץ.

ויטמין D בהריון

למה וכמה?

לויטמין D יש תפקיד חשוב בספיגת הסידן ממערכת העיכול ובמטבוליזם של העצם.

ההמלצה הרשמית של משרד הבריאות היא לצרוך ויטמין D  במינון של 400-200 יחידות בינלאומיות (כמות המקבילה ל-5-10 מיקרוגרם) למשך כל ההיריון ולתקופת ההנקה.

במידה ואת מנסה להרות אני ממליצה לך לבקש מהרופא לבצע בדיקה לרמות ויטמין D בדם. הרמות הכלליות המומלצות לא ייתנו מענה למצבי חסר ורמות לא מספקות של ויטמין D.

ויטמין D בטיפולי פוריות

 לויטמין D ככל הנראה יש השפעה על עובי רירית הרחם, שיעורי הריונות ולידת חי. מוזמנת ללחוץ על הקישור לקריאת מאמר שכתבתי בנושא>>  השפעת ויטמין D בטיפולי פוריות ובתסמונת השחלות הפוליציסטיות

איך?

מבחינת תוספים-יש תוסף שמכיל רק ויטמין D, לרוב בטיפות  (במידה ויש חסר או רמות בלתי מספיקות יש להתייעץ עם דיאטנית קלינית/ רופא לגבי המינון), כמו כן ויטמין D נמצא גם בפרנטאל. (חברות שונות שמייצרות את הפרנטאל מכילות כמות שונה של ויטמין D).

מולטיויטמין לנשים בהריון/ פרנטאל

נכון להיום, אין המלצה גורפת ע”י משרד הבריאות נטילת מולטיויטמין לנשים בהריון או פרנטאל בשלב תכנון ההריון, בטיפולי פוריות ובהריון.

יחד עם זאת, ע”פ מחקרים ניתן לראות שלמולטיויטמין לנשים בהריון או לפרנטאל (שם מקביל למוצרים שונים בשוק בארץ) יכולה להיות השפעה מיטיבה על הפוריות ואף לשיעורים נמוכים משמעותית לאי פריון על רקע בעיות ביוץ. כמו כן מכילים בתוכם חומצה פולית (יש להתאים מינון לאישה בהתאם לנתוניה), יוד וויטמין D (כאמור כאן יש לבדוק שמכיל את הכמויות המומלצות שפירטתי למעלה).

מולטיויטמין לנשים בהריון או פרנטאל יכילו בתוכם ויטמינים ומינרלים נוספים, כגון: ברזל, ויטמיני B, מגנזיום, סידן ועוד רבים.

התאמת תוספי תזונה מדוייקת צריכה להעשות ע”י דיאטנית קלינית ובהתאמה אישית אלייך, לבדיקות הדם , לרקע הרפואי ולצריכת המזון היומית שלך ייתכן שיומלצו תוספים נוספים, כגון: ברזל, B12  ועוד.

על חשיבותו של מינרל הברזל בהריון כתבתי במאמר>> ברזל ופוריות

לייעוץ והתאמה אישיים את מוזמנת ליצור איתי ע”י לחיצה על מספר הטלפון שלי בראש העמוד.

קרן זלדמן- דיאטנית קלינית לפוריות.

המאמר לא מהווה תחליף לייעוץ תזונתי אישי ע”י דיאטנית קלינית/ תזונאית ואו רפואי.

נטילת תוסף מכל סוג שהוא, אינו מהווה תחליף לתזונה מאוזנת ומותאמת לתקופות הפריון, הריון והנקה.

מאמרים נוספים

קרן זלדמן | דיאטנית פוריות - ברזל ופוריות

ברזל ופוריות

חסר בברזל הוא החסר הנפוץ ביותר בעולם. חסר בברזל הוא קריטי ומשמעותי בנשים סביב מעגלי הפוריות, על כך אפרט במאמר זה. לחסר בברזל אצל נשים

להמשך קריאה »
דילוג לתוכן