הבלוג שלי

פוריות הגבר – ספירת זרע נמוכה

קרן זלדמן | פוריות הגבר- תזונה לשיפור איכות הזרע, תזונה לפוריות

אתמול צפיתי בסרט “בשורות טובות”, סרט מרגש שנוגע בבטן הרכה של כל מי שעברה או עוברת טיפולי פוריות, התרגשתי בכיתי צחקתי ואני ממליצה לצפות לא רק למטופלות פוריות אלא פשוט לכולם, גם אם אתם לא יודעים זאת, סביר מאוד שיש מישהו סביבכם שחווה / חווה בעבר קושי להרות, הסטטיסטיקה מדברת על 1 ל- 5 זוגות שנאלצים להיעזר בטיפולי פוריות בכדי להרות.

גם בסרט הזה בדיוק כמו במציאות הרעיפו על הזוג אין ספור עצות תזונתיות שרובן נוגעות לשיפור איכות הזרע ( ספירת זרע נמוכה ) החלטתי להתייחס אליהן ולדייק בעובדות המחקריות.

כ – 40-50% מטיפולי הפריון מתבצעים על רקע בעיות זרע, בשונה מהדעה הרווחת בה רוב בעיות הפריון הם על רקע בעיה רפואית או על רקע גיל האישה.  (גיל הגורם המשפיע ביותר על פוריות האישה).

פוריות הגבר מושפעת מגורמים שונים ביניהם תזונה ואורח חיים עליהם אפרט במאמר הזה.

גברים מייצרים תאי זרע בכל רגע נתון, זה מאפשר לנו להשפיע על איכותו –כמובן שזה עובד לשני הכיוונים לטוב ולרע.

בעשורים האחרונים אנו עדים לירידה משמעותית במדדי הזרע הנבדקים:

נפח , ריכוז , תנועתיות ומורפולוגיה.

חלק מההתדרדרות במדדים מקושרת לתזונה ולאורח החיים המערביים כמו גם לנוכחות חומרי הדברה ולחומרים נוספים (הנקראים משבשים אנדוקריניים ומצויים למשל במוצרי פלסטיק)  וכולל בתוכו עלייה במשקל והשמנה ועדיין, ככל הנראה יש עוד סיבות שלא ברורות לחלוטין,  הירידה במדדים כ”כ משמעותית עד כדי שינוי ההגדרה של מה נחשב לבדיקה נורמלית ע”י ארגון בריאות העולמי בשנים האחרונות.

לרוב, טיפולי הפריון מצליחים לעקוף את בעיית הזרע ע”י שימוש בטכניקות שונות: הזרעה תוך רחמית והפרייה חוץ גופית הכוללים : מיון זרע,  ICSI “מיקרומניפולציה”  (תהליך שבו הזרע מוזרק לביצית).

טיפולי פוריות כרוכים בהשקעה רבה של זמן, כסף ואיך לא- קשיים רגשיים, לכן, יותר ויותר מחקרים מנסים לזהות גורמים תזונתיים שנחשבים לנגישים וזולים באופן יחסי על מנת לשפר את איכות הזרע, תזונה ואורח חיים בריאים מקדמים לא רק את הבריאות הכללית אלא יכולים לסייע בקיצור משך הזמן עד להשגת הריון. (באופן טבעי ובעזרת טיפולי פוריות).

כאמור, אתייחס להמלצות התזונה הפופולאריות שגיבור הסרט קיבל במטרה לשפר את איכות הזרע-

“להימנע ממשקאות אנרגיה”

מה ידוע ממחקרים-

למשקאות מוגזים ממותקים (כולל משקאות אנרגיה) יש השפעה פוטנציאלית שלילית על הפוריות, הם נקשרו במספר מחקרים לאיכות זרע ירודה.

במחקר שנעשה שפורסם ע”י אוניברסיטת בוסטון העריכו את הקשר בין פוריות האישה והגבר לבין צריכת משקאות ממותקים. נמצא שגם בגברים וגם בנשים צריכה של משקאות ממותקים היו קשורים לפוריות פחות טובה.

צריכת משקאות ממותקים מקושרים לחוסר איזון ברמות הסוכר ובאים לידי ביטוי בתנגודת לאינסולין, תסמונת מטבולית וסכרת מסוג 2.

תוצאות אלה מתיישבות בקנה אחד עם מחקר שפורסם ב FERTILTY STERILTY  בשנת 2017- קישור לכתבה שכתבתי בנושא זה >> המזונות והחומרים שכדאי להימנע מהם בטיפולי פוריות

“אסור לי סויה”

פוריות הגבר וסויה

סויה זה אחד ממקורות המזון שסביבם היו הרבה מאוד טענות נגד בעבר.

הטענה המרכזית-

פולי הסויה מכילים פיטואסטרוגנים אשר מדמים את הורמון המין הנשי ולכן עלולים לפגע בפוריות הגבר.

הנתונים העדכניים – מתוך נייר העמדה בנושא סויה של עמותת עתיד:

“צריכת סויה אינה בעלת השפעה על רמות הורמוני המין בקרב גברים.
קיימים מעט מחקרים בנושא צריכת סויה ואיכות הזרע, ביניהם רק מחקר קליני אחד, אשר לא מצא השפעה על איכות הזרע בקרב גברים בריאים, ושני מחקרי חתך:
מחקר אחד בגברים ללא רקע של אי-פוריות, מצא קשר בין רמות איזופלאבונים בשתן לבין ירידה בשני מדדי איכות זרע, אך מובהקות הממצאים ומשמעותם הקלינית מוטלת בספק. המחקר השני נערך בקרב זוגות שהגיעו למרפאת פוריות, ומצא קשר בין צריכת סויה לבין ריכוז זרע נמוך, אך בטווח הנורמה.
לעומת זאת, היות שמזונות סויה מהווים אלטרנטיבה לצריכת בשר, יש מקום להביא בחשבון את הקשר העקבי שנמצא במחקרים תצפיתיים בין צריכת בשר ובשר מעובד לבין ירידה באיכות הזרע.
יחד עם זאת, יש לציין שאיכות הזרע אינה גורם מנבא חזק לפוריות, לכן יש מקום למחקרים עתידים אשר יבדקו תוצאים קליניים של פוריות. מחקרי העוקבה שיש בידינו כיום לא מצאו קשר בין צריכת סויה לבין ירידה בפוריות בקרב גברים בריאים, ובגברים בעלי בעיות פוריות”.

קישור לאתר משרד הבריאות ונייר העמדה של עמותת התזונאים “עתיד”- https://www.health.gov.il/Subjects/FoodAndNutrition/Nutrition/Adequate_nutrition/soy/Pages/default.aspx

הסויה שייכת למשפחת הקטניות, פולי הסויה הינם עתירי חלבון איכותי, סיבים תזונתיים, ברזל, סידן, אבץ, מגנזיום, אשלגן וויטמינים מקבוצת B .

חלבון מהצומח כגון סויה ומוצרי סויה יכולים להוות תחליף למוצרי כגון בשר אדום שידוע גם כי עלול להכיל מזהמים ושיירים הורמונליים וגם תורם רבות לזיהום הסביבתי. במידה ואתם כן אוכלים בשר אני ממליצה לגוון את מקורות החלבון ולא לאכול כל יום בשר אדום ולצמצם צריכת בשר אדום מעובד (נקניקיות, נקניקים, המבורגר וכו’) למינימום האפשרי.

“תאכל שקדים”

פוריות הגבר ושומן

שקדים ואגוזים שייכים לקבוצת השומנים – לכל תא בגוף שלנו יש מעטפת, מחקרים מראים שמעטפת תא זרע שעשירה יותר בחומצות שומן מסוג רב בלתי רוויות   PUFA  מסייעות להגן על תא הזרע מפני נזקים וחשובות לתפקודו התקין ולאיכותו.

כמו כן מעטפת תא זרע שעשירה ב- DHA קשורה לתנועתיות טובה יותר של הזרע, מורפולוגיה תקינה ואיכות הזרע.

מקורן של חומצות שומן אלה במזון שלנו (הגוף שלנו לא יודע לייצר אותן).

מקורות תזונתיים:

אגוזים, זרעים, שמנים צמחיים ממקור בריא, דגים ופירות ים עשירים באומגה 3.

בהקשר לשקדים ואגוזים- כדאי לקנות שקדים ואגוזים טבעיים, כלומר: לא קלויים ולא מומלחים.

לעומת זאת, מומלץ להמעיט ככל שניתן בצריכת שומן טראנס (שומן טראנס מקורו במאפים תעשייתיים בורקסים, קוראסונים, ג’חנון ועוד). שומן טראנס מצטבר באשכים, רמות חומצות שומן טראנס במעטפת התא קשורה לאיכות זרע ירודה ובעיקר לספירת זרע נמוכה.

מה עוד כדאי לדעת ולשים לב בהקשר לתזונה לשיפור פוריות הגבר?

שמירה על משקל תקין, ביצוע פעילות גופנית

כמו כן מוזמנים לצפות בתמונה של המאמר בה יש התייחסות לקבוצות המזון המומלצות ולאלה שפחות.

מוזמנים לקרוא מאמרים נוספים שכתבתי בנושא תזונה ופוריות בבלוג שלי>>  https://www.kerenzeldman.co.il/%d7%91%d7%9c%d7%95%d7%92/

ולהירשם לקבלת מאמרים למייל בתחתית העמוד.

ברוב המקרים ועל סמך בדיקות דם ותשאול יותאמו גם תוספי תזונה שיכולים לסייע בשיפור איכות הזרע.

לשאלות ולהתאמת תכנית תזונה אישית ניתן ליצור איתי קשר.  

בהצלחה ובשורות טובות

קרן

רשימת מקורות

  • אתר משרד הבריאות
  • נייר עמדה בנושא סויה- עמותת עתיד
  • impact of cigarette smoking and alcohol consumption on sperm parameters and
  • sperm DNA fragmentation (SDF) measured by Halosperm. Arch Gynecol Obstet
  • –          2014;290:777–782.
  • Human reproduction; VOL 13 ; 209-223
  • Fertility and Sterility 2017 VOL.108; 1026-1033
  • –          570-577 Vol. 110  : Fertility and Sterility; 

מאמרים נוספים